چرا مصرف پفک مضر است؟
دبیرستان متوسطه ی دوره ی اول ، هدایت بندرديلم
قديمي ترين مدرسه راهنمايي بندرديلم

 

تنقلات, کم‌خوني, پفک

مضرات پفک - مصرف غذاهاي تنقلي همانند چيپس و پفک داراي اثرات جبران‌ناپذيري است که بسياري از کارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند.
مصرف نمک به منظور خوشمزه شدن چيپس و پفک به مقادير زياد، سبب آسيب به کليه ها، تغيير ذائقه افراد به شور‌خواري، تجمع آب در بدن و در نتيجه تورم بافت‌ها و افزايش فشار خون و سکته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شود.

در مراحل تهيه پفک پودر ذرت پرس مي شود و در حرارت بسيار بالا قرار مي گيرد تا پر حجم شود و در چنين شرايطي روغن موجود در پفک ميسوزد و پر اکسيد توليد ميکند که در مقابل حرارت و نور ميزان آن زياد مي شود و درنتيجه خوردن آن سلامت افراد را تهديد مي نمايد .

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهيه چيپس و پفک منجر به افزايش وزن، چربي خون و در نهايت بيماري هاي قلبي عروقي مي شود. همچنين استفاده از روغن هايي که چندين بار براي سرخ کردن استفاده مي شوند و غالبا بوي روغن سوخته و رنگ کدر و مات به محصول مي‌دهند، از جمله خطرناک‌ترين مواردي است که مي تواند منجر به مسموميت و سرطان‌زا شدن  چيپس شود.نمک زياد موجورد در پفک و چيپس باعث آسيب ديدن کليه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتيجه تورم بافت‌ها و افزايش فشار خون و سکته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شود .

گرما ديدن شديد محصول طي فرآيند سرخ شدن منجر به ايجاد راديکال‌هاي آزاد پراکسيد مي‌شود. اين مواد زياني شبيه به مواد شيميايي موجود در دود سيگار دارند و سبب ابتلاي افراد به سرطان ريه، سينه و مثانه مي شود.

تحقيقات نشان مي‌دهد که پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب مي‌کند، بنابراين معده کودکان را پر کرده و منجر به بي‌اشتهايي آنها به وعده‌هاي غذايي اصلي مي‌شود. همچنين چيپس نيز به دليل کالري بالاي روغن آن منجر به سيري کاذب مي‌شود و ميل افراد را به مصرف غذاهاي مغذي کاهش مي‌دهد؛ در نتيجه اين امر مصرف‌کننده به بيماري‌هايي نظير کم‌خوني، کوتاهي قد، پوکي استخوان و ريزش و تضعيف مو پس از مصرف مداوم اين فرآورده‌ دچار مي‌شود.

نکته:از مصرف زياد چيپس و پفک در يک زمان و يا به صورت مداوم و طولاني‌مدت جدا خودداري کنيد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط
آخرین مطالب